Společně s Michalem Černým nám v časopise Journal of Applied Technical and Educational Sciences (jATES) vyšla přehledová studie zkoumající zahraniční univerzitní postoje k proctorovaným zkouškám, které byly hojně konzultovány a zaváděny napříč celosvětovou nouzovou výukou vlivem pandemie COVID-19. V článku se snažíme zohlednit pozitivní, negativní i neutrální přístupy tak, jak o nich uvažuje literatura napříč tříletou datací.
Z námi analyzovaných studií vyplývá, že proctoring je velmi rozporuplným tématem, ke kterému se instituce staví různým způsobem. Kladné názory na implementaci proctoringu zohledňují pojmy akademické integrity, minimalizace podvádění a tvorby nových bezpečnostních rámců, zatímco negativní rovina pojmu je propisována především prostřednictvím důrazu na respektování zásad ochrany soukromí a psychologických nálad či pocitů majoritní většiny studentů. Náhradou technických proctoringových konceptů může být řešení kompletní změny klasifikačních postupů online hodnocení převodem na neklasifikované aktivity, nebo důrazem na skládání testové zkoušky, která bude navrhována dle sociálních zásad zaměřených hodnotově na studenty. Závěrem analýzy jsme poskytli jedno z možných členění proctoringových metod kontroly na identifikační, monitorovací a uzamykací.
Užitečnost, aktuálnost a přínosnost článku mě již nyní velmi mile překvapila, protože vlivem mé expertízy na proctoringové zahraniční přístupy jsem byla v rámci projektu MUNI 3. 2. 1 převelena i do pracovní skupiny bezpečnosti distančních zkušebních procesů, kde pracuji na dílčích cílech souboru doporučení pro ověřování identit a procesního modelu vzniku a evidence dokumentů. Lze tak předpokládat, že článků na toto téma možná postupem roku vyjde více. Tento výstup je zároveň velmi podstatný pro moji magisterskou diplomovou práci, jelikož proctoring v ní bude figurovat jako jeden ze stěžejních představitelů aktuálních debat o bezpečnosti v online vzdělávání.
Černý, M., & Solcova, D. (2023). Proctoring as a journey to quality education? A critical review of the literature. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 12(4), ArtNo: 328. https://doi.org/10.24368/jates328