Digitální učení a pedagogické kompetence na VŠ: otestujte se formou interaktivního kvízu

V rámci předmětu Blok expertů proběhla dne 6. dubna 2023 přednáška o pedagogických kompetencí pro VŠ z úst Jana Besedy, jakožto vedoucího Národního centra distančního vzdělávání v Centru pro studium vysokého školství. Jan Beseda organizuje konferenci věnovanou využití technologií ve vzdělávání DisCo. Kromě technologií se věnuje rozvoji kompetencí, kvalitě vysokého školství a profesnímu terciárnímu vzdělávání. Má zkušenosti z celé řady mezinárodních projektů. Je vedoucím expertem projektu PROFFORMANCE + pro digitalizaci. Působí v pracovních skupinách EURASHE, EADTU a EUROGRADUATE.

Přednáška se věnovala výsledkům projektu PROFFORMANCE, který spatřuje největší dlouhodobé trendy ve vzdělávání v oblasti Learning Analytics, umělé inteligence, životního prostředí a udržitelnosti, ale také mikrocertifikace nebo formátů online hodnocení. Program byl tedy opravdu bohatý.

Co jsem si odnesla?

Kromě faktických informací jsem vděčná za přesah, který se týkal mnoha okruhů online vzdělávání. Zejména jsem si našla své uvědomění v oblasti online tutoringové a e-learningových centrech, které distanční subvenci vhodně propojují. Za vrcholné pandemické situace se ukázalo, že pro online studenty je důležitá i podpora z oblasti psychologie a „vybalancovaného života“. Právě systém tutorů se na mnohých univerzitách stal primárním spouštěčem pro vyřešení psychických nátlaků, spojené např. se strukturní webovou orientací nebo s obsahovou interakcí. Posláním vysoké školy by mělo být budovat komunitu. Posláním online tutora je kromě kontrolorské a organizační funkce i mmj. dbání na hladký průběh studia, a v podpoře neaktivních či ménně činných studentů k úspěšnému ukončení předmětu. Prakticky je online tutor taková všestranná osobnost, která by měla být zároveň dobrým motivátorem i ohleduplným rádcem.

K podpoře studijních, ale i personálních situací v oblasti digitální gramotnosti by měla v čele vysoké škole stát ideálně podpůrná instituce či oddělení, zabývající se technickou a metodickou podporou vzdělávání. S tím právě souvisí koncepce e-learningových center, které se mohou starat o pestrou škálu služeb jako je design kurzu, regulace obsahu, tvorba metodických a návodných materiálů, zajišťování školení a kurzů pro učitele i studenty, apod. Bylo milé se tedy utvrdit ve věcech mé osobě blízkých. Myšlenka, kterou jsem však příliš nepromýšlela souvisí s již zmiňovaným Learning Analytics. Může např. v českých e-learningových centrech fungovat služba datového analytika, který by statisticky vyhodnocoval různé oblasti kvality online kurzů? Případně, funguje to v rámci území již někde?

Zajímavosti

  • pouze 40 % učitelů si bylo jisto svou prací s digitálními technologiemi
  • aby učitelé byli vnímání jako profesionálové v digitálních schopnostech, musí absolvovat 10 tisíce hodin školení
  • během pandemie hlásilo až 80 % studentů, že se jim zhoršilo zdraví
  • dle průzkumu Deloitte ví jen 17 % zaměstnavatelů, jaké kompetence budou potřebovat od budoucích zaměstnanců

Hodnocení přednášky

Rating: 4 out of 5.

Digitální artefakt: Sada kvízových otázek v prostředí Fyrebox

Přednáška tentokráte vlivem širokého rozsahu informací nebyla zcela konzistentní, proto mi nedávalo příliš smysl držet se standardního pojetí Quizletu: pojem- vysvětlení pojmu. Takové informace by působily velmi průvodně a opravdu začátečnicky, proto jsem si zkusila vytvořit sadu uzavřených otázek různých úrovní. Vyskytují se zde základní koncepty probírané v úvodu hodiny, ale také složitější a příbuzenské jevy tématu, které sice byly v rámci skladební hodiny probírány, ale působí v závislosti na oblast pedagogických kompetencí spíše okrajově. Otestovat své vědomosti z hodiny můžete zde.

Fyrebox je opravdu všední a intuivní nástroj, který je vhodný i pro opravdové laiky. Přirovnala bych ho k takové kvízové Canvě – jednoduché rozhraní, ale přitom naprosto dostačující, navíc z něho při troše snahy dokážete udělat i zajímavé designové řešení. Já jsem zvolila základní černo-bílé až monochromatické výjevy (snad mi odpustíte tu omezenou čitelnost), avšak v kontrastních barevných kombinací mi to celé přišlo zbytečně kýčovité a opravdu nevzhledné. A proč zrovna takovéto pozadí? Chtěla jsem si konečně prakticky vyzkoušet hranice AI Image Generator, konkrétně aplikace Craiyon, veškeré obrázky pozadí jsou tak originálním zpracováním umělé inteligence, která mi vytvořila tyto unikáty při zadání dotazu „digital competence black and white“. Líbila se mi ta abstraktnost maleb, ale obrázky s osobami raději nezkoušejte – to je stále pouze na vlastní nebezpečí :).

PS: jakého procentuálního ohodnocení jste dosáhli? Neváhejte se podělit o své zkušenosti!

Zdroje

BESEDA, Jan. Pedagogické kompetence pro VŠ [přednáška]. Brno: Filozofická fakulta MU. KISK, 6.4.2023.

Napsat komentář